Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
25.06.2009 16:10 - Защо се избиваме сами...
Автор: ivailovelkov Категория: Новини   
Прочетен: 558 Коментари: 0 Гласове:
0




2 ЖЕРТВИ И 22 ИНЦИДЕНТА ИМА ПО ЖП ПРЕЛЕЗИТЕ

В СТРАНАТА ОТ НАЧАЛОТО НА 2009 Г.  

При спуснати бариери само за 2 минути 12 автомобила нерегламентирано пресякоха прелез „Щросмайер” в София

                                               

От началото на 2009 г. до днес по жп прелезите в България са станали 22 инцидента. В тях жертвите са 2, а ранените – 10 души. Това сочи „черната статистика” на Национална компания „Железопътна инфраструктура” на връх Европейския ден за безопасност на жп прелезите – 25 юни. Той бе отбелязан в България за първи път с мащабна информационна кампания в цялата страна. Екипи на НКЖИ раздаваха на всички по-натоварени жп прелези специално отпечатани листовки. В тях освен правилата за безопасно преминаване през жп прелезите, водачите на превозни средства се запознаха и с „черната статистика”.

Въпреки всички мерки и инвестиции в модернизация на прелезните настилки и сигнализационната техника, предприети от страна на НКЖИ, данните са все по-тревожни. Затова говори и фактът, че по време на кампанията само на един от прелезите в София – жп прелез „Щросмайер” в кв. „Захарна фабрика”, за 2 минути 12 автомобила преминаха нерегламентирано през прелеза въпреки спуснатите бариери и подадените светлинни и звукови сигнали. Чиста случайност спаси от удар с влак майка шофьор, която докато возеше детето си на задната седалка, премина рисково през релсите при спуснати бариери и присъствието на служители на НКЖИ.

През 2007 и 2008 г. в България са станали 63 инцидента на жп прелези. В тях шестима са убити, а 19 са ранени. „Черната статистика” на НКЖИ сочи, че при 98% от инцидентите на жп прелезите са виновни водачите на превозни средства (МПС, с животинска тяга и т.н.). И ако за някои минаването при спуснати бариери или забранителни светлини на прелезите е въпрос на адреналин, надбягване с влака или просто незачитане на правилата, то цифрите показват, че това е равносилно на опит за самоубийство.

Целта на международната кампания – Европейски ден за безопасност по жп прелезите, е не да бъдат уплашени шофьорите, а да бъдат запознати с правилата за безопасно преминаване през жп прелезите, които са заложени в Закона за движение по пътищата и които могат да спасят техния живот или този на техните спътници.

Парадоксално е, че България е на първо място в Европейския съюз по процент охраняеми жп прелези и в същото време лидер по брой инциденти на тях. В мрежата на НКЖИ има 823 броя железопътни прелези. Около 726 от тях (в това число 456 с автоматични и ръчни бариери и 270 с автоматични прелезни сигнализации) са охраняеми и са оборудвани с елементи и устройства, осигуряващи безопасното преминаване на возилата през прелеза. 52% от прелезите в България са с бариери и 35% са снабдени със сигнализация. В Германия тези проценти са съответно 46% и 7%, в Унгария – 20% и 31% и в Словакия – 28% и 19%.      Мрежата на НКЖИ е и с най-малко неохраняеми прелези сред жп мрежите на останалите страни от ЕС – едва 13% за България, срещу 47% за Германия, 49% за Унгария и 53% за Словакия.

В същото време България е на второ място след Словакия с най-много инциденти на жп прелези. „Черната статистика” сочи, че у нас на всеки 100 броя прелези има по 2,7 инцидента. След нас са Унгария (2,01), Франция (1,2), Германия (0,67), Италия (0,19).

            Най-често срещаните нарушения на прелезите са свързани с преминаването на пътни и товарни превозни средства през прелезите при спуснати бариери или при подаден червен сигнал, че приближава влак, както и счупване или удряне на бариерните греди. Всеки инцидент на жп прелез освен с материални щети (близо 150 хил. лв. за 2007 и 2008 г.) и неудобства – счупени бариери, повредени сигнализационни устройства, намаляване на скоростта или блокиране на движението на влаковете, закъснения на графика на движение на влаковете, носи риск и за живота и здравето на нарушителите.

            Като социално отговорна компания НКЖИ полага усилия да намали инцидентите на жп прелезите в страната. За целта засилва мерките за безопасност и интензивно подменя прелезни устройства и настилки.  През 2007 и 2008 г. НКЖИ е монтирала нови еластични прелезни настилки на 67 прелеза. За 2009 г. компанията предвижда подмяната на още 20 прелезни настилки, които отговарят на всички технически норми, европейски стандарти и екологични изисквания. От 2007 до 2008 г. НКЖИ е инвестирала общо над 3,275 млн. лв. в подмяна на прелезните настилки. През 2009 г. планираните вложения възлизат на 1,826 млн. лв. Компанията започна да монтира и постоянно видео наблюдение на натоварените и проблемни прелези.

            През 2009 г. на 24 прелеза в страната НКЖИ ще инсталира допълнителен фар с трета бяла бавно мигаща светлина, която показва, че прелезното устройство работи и към прелеза не пристига влак. Освен това с модернизацията на системите, НКЖИ ще намали времето за затваряне на прелезите за преминаване на влак, което ще повиши комфорта за шофьорите.

            За да бъдат мерките ефективни, те трябва imageimageда вървят ръка за ръка с отговорността и спазването на законите от страна на водачите на пътни превозни средства. Затова НКЖИ за пореден път призовава водачите на превозни средства да спазват правилата за движение по пътищата и да внимават при пресичането на участъци от жп инфраструктурата за подадените сигнали от автоматично-прелезните устройства. Всяко нарушение на правилата за движение и преминаване при спуснати бариери или забранителен сигнал създава опасност за живота на водачите на пътни превозни средства и пътниците в тях.

Ръководството на НКЖИ е убедено, че само с единни усилия и гражданска съвест бихме могли да намалим списъка с черна статистика, а България да заеме лидерско място по безопасност на жп прелезите. И нека преди да преминем през прелеза
не забравяме правилото: „СПРИ, ОСЛУШАЙ СЕ, ОГЛЕДАЙ И АКО НЕ ИДВА ВЛАК – ПРЕМИНИ!”.


imageimage

image




Тагове:   жп,   нарушения,


Гласувай:
0



Предишен постинг

Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: ivailovelkov
Категория: Лични дневници
Прочетен: 12487
Постинги: 3
Коментари: 5
Гласове: 15
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930